Friday, January 28, 2011

Ang doping

"Anke kan doble Contadors straff" kan vi idag lese på aftenposten.no. Vel og bra tenker jeg, flott at de slår ned på de som doper seg. Men da jeg klikket meg inn for å lese selve saken, må jeg innrømme jeg ble skuffet.

Det viser seg nemlig at straffen er ett års utestengelse fra sporten, og at han ved en anke kan risikere å få to års utestengelse i stedet, som visstnok er den vanlige straffen for doping. Da er det to spørsmål som umiddelbart melder seg for min del.

For det første: hvorfor er Contador kun dømt til ett års utestengelse, når vanlig straff er på to år? Jeg kan ikke skjønne det skal være noen formildende omstendigheter her. Fyren har jukset, løyet og forsøkt å skyve skylden over på noen andre etterpå. Vi vet han har fusket seg til minst en tittel, nemlig sammenlagtseier i Tour de France i 2010. Han har også vunnet TdF to ganger før dette, og jeg tror gjerne han jukset da også. Så hvorfor kun ett år? Jeg mistenker at det spanske sykkelforbundet har lagt seg på rygg her for å få sin største stjerne tilbake i sirkuset så fort som mulig, og det er i mine øyne enda mer alvorlig enn å dope seg i utgangspunktet.

For det andre: når skal noen ha baller nok til å utestenge dopingtatte syklister (og idrettsutøvere generelt) på livstid? Særlig i en sport med et så dårlig dopingrykte som sykkelsporten burde noen snart være tøffe nok til å ta et skikkelig oppgjør med dette på toppnivå, hvis ikke kommer hele sporten til å rakne. At enkelte store navn går med i dragsuget må da være helt uproblematisk, da disse vitterlig har jukset seg dit de er.

Noen burde skutt El Pistolero med hans egen pistol.



Saken: http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article4009816.ece

No comments:

Post a Comment