Sunday, March 6, 2011

Går det greit med Pepsi?


-Kan jeg få en cola?
-Går det greit med Pepsi?

Ja selvfølgelig gjør det det! Jeg har da på ingen måte forlangt en spesiell type cola. Hadde jeg derimot sagt "kan jeg få en Coca eller RC eller Jolly Cola", så hadde spørsmålet vært på sin plass. Alikevel får jeg dette spørsmålet de fleste gangene jeg bestiller cola.

Jeg har fått 3 forklaringer fra servitører jeg kjenner, og som flittig stiller dette overflødige og irriterende spørsmålet hver gang noen vil ha cola:

"Vi sier det for å slippe konfrontasjoner med gjester som mener at kun Coca Cola er cola"
Til det sier jeg: Ta den konfrontasjonen, og la oss som vet forskjell på egennavn og benevnelse få være i fred.

"Det heter "Coca Cola" og den andre heter "Pepsi"
Pepsi heter også Pepsi Cola, de velger bare ikke å bruke det i markedsføringen. Ordet "cola" er en benevnelse på linje med "appelsinbrus".

"Det er en høflig gest til gjestene, for å forsikre oss om at de får noe de liker, som når man skal velge vin"
Vel, steder som serverer Coca Cola stiller aldri spørsmålet Og ordlyden er i de fleste tilfeller "går det greit med" som er hakket mer nedlatende enn feks "vil det smake med en Pepsi?" (serveringsstedet er faktisk nedlatende om et produkt de selv selger)

"Hei har dere sko? Går det greit med Adidas?"

No comments:

Post a Comment